Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rodinný a sociální kontext diagnosticko-terapeutického procesu u osob s afázií
Vilhelmová, Simona ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Tématem předkládané diplomové práce, jež se věnuje oboru logopedie, je rodinný a sociální kontext diagnostického a terapeutického procesu u osob s afázií. Práce je koncipována do čtyř kapitol. První tři kapitoly představují teoretický rámec práce. Úvodní kapitola shrnuje poznatky o získané neurogenní jazykové poruše, následuje popis logopedické intervence u osob s afázií. Teoretická část diplomové práce je zakončena kapitolou obecně sumarizující rodinný a sociální kontext afázie. Čtvrtá kapitola je orientována prakticky. Empirická část práce analyzuje data získaná kvalitativním výzkumným šetřením prostřednictvím rozhovorů s rodinnými příslušníky osob s afázií. Doplněna je případovými studiemi afatiků. Kapitola analyzuje spolupráci klinických logopedů s rodinou, roli rodinných příslušníků v rámci diagnostického a terapeutického procesu či dopady afázie v oblasti rodinných a sociálních vztahů. Práce reflektuje důležitou roli neformálních pečujících jakožto hlavních komunikačních partnerů a zprostředkovatelů domácí terapie. Poukazuje na potřebnost zapojení rodiny do diagnostického procesu a spolupráci při sestavování komplexní anamnézy. Přibližuje období častých změn vzniklých vlivem afázie, na které musí rodina neodkladně reagovat. Popisuje proměnu emocionálního prožívání neformálních pečujících,...
Terénní logopedická péče u osob s dysfagií
Poláchová, Denisa ; Horynová, Jana (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Diplomová práce se zaobírá tématem terénní logopedické péče u osob s dysfagií. Práce je členěna do čtyř kapitol, přičemž první tři vymezují teoretický rámec práce, čtvrtá kapitola je empirická. Úvodní kapitola přináší pohled na fyziologii polykání a anatomii orofaciální oblasti. Následuje kapitola věnovaná problematice dysfagie. Závěrečná teoretická kapitola nabízí pohled na logopedickou intervenci u pacientů s dysfagií. Čtvrtá kapitola přináší smíšený design výzkumného šetření zaměřujícího se na poskytování terénní logopedické péče u osob s dysfagií v České republice. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zanalyzovat poskytování této péče u nás. Dále byly stanoveny dílčí cíle práce, výzkumné otázky a předpoklady. V rámci nich se práce snaží zjistit specifika a bariéry poskytování terénní logopedické péče u pacientů s dysfagií. Byly zpracovány výstupy proběhlého dotazníkového šetření mezi klinickými logopedy a rozhovory s některými z nich. Závěr práce je shrnutím výsledků proběhlého výzkumného šetření doplněným o doporučení pro logopedickou praxi. V příloze práce je sestaven seznam kontaktů pracovišť, která terénní logopedickou péči u osob s dysfagií poskytují, a která s tímto souhlasila. KLÍČOVÁ SLOVA Dysfagie, narušená komunikační schopnost, terénní logopedická péče, logopedická intervence
Terénní logopedická péče u osob s afázií
Rejmanová, Karolína ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Tématem diplomové práce je terénní logopedická péče u osob s afázií. Práce je koncipována do čtyř kapitol, z čehož první tři kapitoly jsou teoretického charakteru, čtvrtá kapitola je empirická. První kapitola se zaobírá definicí komunikace a narušené komunikační schopnosti, věnuje se centrální i periferní nervové soustavě a jejím vlivu na komunikační schopnost. Druhá kapitola se zaměřuje na afázii jako na druh získané narušené komunikační schopnosti u dospělých osob. Je zde popsána etiologie, symptomatologie a logopedická intervence, kam spadá diagnostika, terapie a prevence. Třetí kapitola zmiňuje systém organizace logopedické intervence v České republice, která je rozdělena do třech rezortů. Dále je popsána terénní logopedická péče, která je již běžnou součástí poskytované logopedické péče v zahraničí. Čtvrtá kapitola diplomové práce představuje smíšený design výzkumného šetření, které bylo zaměřeno na poskytování terénní logopedické péče u nás. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo analyzovat specifika terénní logopedické péče u osob s afázií a zmapovat poskytování této služby. Následně byly stanoveny dílčí cíle práce a výzkumné otázky. Bylo zpracováno uskutečněné dotazníkové šetření mezi logopedy a rozhovory s logopedy a osobami s afázií s dopomocí jejich rodin. V závěru práce byly shrnuty...
Logopedická intervence u osob po cévní mozkové příhodě s diagnózou afázie
Korandová, Zuzana ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Tématem předkládané diplomové práce je logopedická intervence u osob po cévní mozkové příhodě s diagnózou afázie. Práce je koncipována do čtyř kapitol. První tři kapitoly jsou teoretického charakteru, čtvrtá kapitola představuje empirickou část. První teoretická kapitola se zabývá pojetím komunikace a definuje základní pojmy, dále se věnuje oblasti centrálního a periferního nervového systému a jeho vlivu na komunikační schopnost člověka. Druhá kapitola přibližuje problematiku cévních mozkových příhod, zaměřuje se zejména na etiologii a symptomatologii onemocnění, možnosti diagnostiky a terapie a oblast prevence. Třetí teoretická kapitola popisuje afázii, tedy druh narušené komunikační schopnosti vznikající v důsledku cévní mozkové příhody. Zaměřena je na vymezení, etiologii a symptomatologii afázie, proces diagnostiky a terapie. Ve svém závěru se kapitola také dotýká možností poskytování logopedické intervence v České republice. Čtvrtá kapitola diplomové práce představuje kvalitativní výzkumné šetření, jež bylo prováděno v rámci dvoutýdenních komplexních rehabilitačních pobytů pro osoby po cévní mozkové příhodě. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo analyzovat logopedickou intervenci u dospělých osob po cévní mozkové příhodě s diagnózou afázie v chronické fázi, na jeho základě byly následně...
Možnosti logopedické intervence u sluchově postižených dětí
Štrbová, Lucie ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Ptáčková, Klára (oponent)
Při psaní teoretické části mé bakalářské práce jsem vycházela z poznatků, které jsem shromáždila z odborné literatury. Tato literatura se specializovala především na problematiku sluchového postižení a také na problematiku logopedické intervence u dětí se sluchovým postižením. Teoretická část zahrnovala kategorizaci pojmu sluchové postižení, obsahovala také informace o tom, jak se vyvíjí řeč u dětí se sluchovým postižením a jak se tento vývoj liší od dětí bez sluchového postižení. Dále zahrnovala komunikační metody a také metody logopedické intervence, které se používají u dětí se sluchovým postižením. V praktické části jsem se snažila zmapovat průběh logopedické intervence u dětí se sluchovým postižením. K naplnění cíle jsem si vybrala kazuistiky, kdy jsem na konkrétních třech dětech ukázala, jakým způsobem může probíhat logopedická péče. Součástí bylo také pozorování, ve kterém jsem získala další informace o metodách či postupech, které se při logopedické péči u dětí se sluchovým postižením používají. Také jsem chtěla zmapovat dokumentaci, která se zabývá logopedickou intervencí. Žádná dokumentace však nebyla k dispozici. Práce může posloužit jako ukázka toho, jak může vypadat logopedická intervence u dětí se sluchovým postižením, ale také může být inspirací pro vypracování rozsáhlejší studie o...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.